Koko Odd: This Is My Story.

Koko Odd: This Is My Story.

Wednesday, June 17, 2009

The Un-planning Ride....Gunung Jerai hehehehe.

Rabu, 17 Jun - Elooowwww...there. Sapa sangka dan menduga, malah aku sendri pun tak sangka yang pagi ni aku nak p Gunung Jerai. Kalau wat plan nak p ngan membe2 manjang tak jadi, so hari ni last menet call from bro Jat...aku accept truih. Waaa...tercapai jugak hajat aku nak mai kayuh kat Gunung Jerai nih, gunung tu !!! Hari ni just 4 org jer raider yg berjaya dikumpul oleh bro Jat, mereka2 ialah: Aku (Odd), Jat, Yot and Nizam. First time nak naik nih, berdebar-debar rasa hati ku hehehehehe, poyos. Sebelah dari entrance nak masuk ke Gunung Jerai tu ada 1 laluan mini tar, jalan depan sket...hat tu kg Ayah aku, kerap jugak dok balik, tapi Gunung Jerai haram tak penah naik hehehehehe, kini tiba lah masanya. Jeng...jejengggg !!! Tapi yang tak best kat sini 1 saja, dah sampai kat ataih tak leh nak tgk pemandangan indah dari puncak jerai nih...frust le jugak, tp takpa tu suma cuma additional yg penting, picture pegang pagaq nak masuk kem tentera mau ada laa hahahahaha.

Meh kita ceta sket pasal laluan ni. Total distant sampai ke pintu gate tentera ialah 14.6km. Kalau laluan landai or rata, 14 kilo tu kira skali kayuh pun dah bole sampai. Tapi 14 kilo ni, dari bawah sampai ke ataih, naik naik naik naik dan naik, up up and the way, tu yg menjadikan laluannya satu penyeksaan. Trek Gunung Jerai ni memang bole kayuh sgt, cuma kena maintain la kayuhan tu, tak leh ler nak rushing2 sgt. Kecerunan pun tak brapa sgt, kira lepas 1 slekoh ke 1 slekoh raider tak le merungut kata teruk sgt, cuma nampak saja mcm mencanak. Tapi walau bagaimana pun nak lalu trek ni mental kena kuat, mind set kena free...kayuh saja mengikut kemampuan masing2, tak larat berenti dulu, lambat pun takpa janji sampai.

Hari ni cuma aku dengan Mat Nizam jer kayuh naik smpai ke puncak, Yot yg dok menemani Jat hanya naik sampai Muzium and Jat plak sampai slekoh 3 lapis tuh, tapi aku accept ler coz Jat baru blk keja mlm. On the way naik ke puncak Gunung Jerai, ada juga raider lain yg dok kayuh jugak...last2 join skali ler. Depa just berdua saja, salah sorang dari depa follow aku ngan Nizam naik puncak, manakala sorang lagi plak teman Yot kat Muzium. Dah puaih lepak kat atas, tiba lah masa utk turun. Kalau naik dah 14 kilo, maka turun pun 14 kilo ler jugak...jenuh kebaih tangan, segala keperitan tadi hilang dgn serta merta, best2. Alhamdulillah, segala-galanya berakhir dgn selamat...lepak dulu kat medan selera, pekena ayaq lebih kurang. Masa dok minum tu, Jat masih tak puas ati ngan prestasi dia hari ni, esok dia ajak Yot mai lg hehehehe, takpa2 cuba lagi. Tp kalau esok mai, jgn lupa amik gambaq aaa...sebagai bukti hahahaha. K laa...selamaittttt !!!


Welcome to Gunung Jerai, jemput 'naik'.



Punggah2...dah kul 10.10am nih, panaih.



Aiiii...happy nampak bro Jat, konfiden.



Peace from me, blakang aku tu membe sekerja Yot, mat Nizam.



"Biaq pun baru blk dari keja mlm, namun itu bukan penghalang utk aku mai kayuh. Namun jika sesuatu terjadi kat aku satg, hampa jgn la tinggai aku na" - Jat.



Geng SP, Yot and Jat.



Dah puaih 'membuang'...maka kick-stat pun bermula - 10.40am.



Hahah...baru stat saja dah kena climbing.


Naik...naik...!!!



Naik lagik !!!



Lag-lagi naikkkk...!!!



Jat...are u ok ?


Pic2 sepanjang jalan nak ke puncak Gunung Jerai:








Hah...dah tak jauh dah, tggl lg 4 kilo jer.....adoi !!!



Pada kilometer ke 9, sampai ler aku kat Muzium. Dari sini, ada lg 3 kilo utk smpai kat puncak.



Snap dulu pic aku, bukan senang nak sampai sini.



Bergambaq dgn Badrul, raider dari Gurun.



Masa ni sesi menunggu Yot dgn Jat, manakala Badrul plak dok tggu membe dia, depa mai berdua saja.



Hampir sejam tggu, aku ngan Nizam decide utk naik dulu. I'm sorry !!!



Slow2 sket Zam, jgn la tggl aku.




Laluan menuju puncak.



Hah !!! Itu dia pencawang, serbu...!!! Sabaq tuan2, sabaq...itu bukan pencawangnya, ada lg.



Aiii..mana p depa ni, tak jengoi2 pun.



Ahah !!! Nindia pencawang tu, alhamdulillah sampai jugak aku. Elooo...bro, bukan yg ini daa, ada lagi pencawang kat ataih tu. Aramakkkkkkk...bila mau sampai daaa !!!



Huiiyyooo...aku diatas Gunung rupanya. Tp yg frustnya, tadak tempat utk tgk pemandangan.



Telaga Tok Sheikh.



Kembali bertenaga, setelah brenti refill ayaq kat telaga Tok Sheikh. Yeahhh !!!



Ingatkan banner 'Utara-Agrotech' tadi, suspen btoi hehehehehe.



Misteri Rumah Tua, eeee....menyeramkan.




Laluan mini tar ke puncak yg sebenar, kalau sorg2 tak lalu dah.



Dgr ceta nak tgk pemandangan kena ikut laluan ni. Tp tak brani lalu ler...tak tau jauh mana.



Hati2, kita dah masuk kawasan tentera. Jgn sampai kena tembak dah ler.



Yaa...laluan finishing.



At last...inilah menara yg kita cari2 tuh. Lega...lega.



Segala keperitan dan kepenatan berakhir disini.



Aku insaf...mintak nyawa...nyawa...nyawa...!!! Tobat mai lg kalau larat, hehehehe.



Yaa...mat Nizam pun dah sampai, tahniah2.



Ok, pegang pagaq...amik berkat sket huhuhuhu.



Bro Badrul pun turut hadir jugak.



Last pose dari aku sebelum layan DH 14 kilo.



Hati2 raider...kalau jatuh, pandai2 la bangun sendri.



Total distant sampai 'gate' 14.62km



Brenti amik pic pemandangan. Tp sayang tak nmpak apa sgt, coz kabus terlalu tebai la.



Selamat mendarat diMuzium.



Yot agak sedikit frust, kerna prestasinya yg tak memuaskan.



Jom continue DH, ada lg 9 kilo ni.



Alhamdulillah, kita semua berjaya mendarat dgn selamat, amin.



Parking dulu beskal, kita pekena ayaq and makan2.



I did it, posing sket.



Geng2 kayuh dari Gurun, dari kiri: Badrul and Fahrul.



Penutup acara kayuhan, lepak2 sambil membuat kritikan psl kayuhan tadi.

1 comment: