Koko Odd: This Is My Story.

Koko Odd: This Is My Story.

Sunday, May 19, 2013

Journey to KK: Day 4 - The Failure !!!

Ahad, 19 Mei - Adussssssssssssssssssss.....hari yg kedua adalah hari yang sungguh kecewa buat aku. Bagun dari tidoq kul 1:30am tadi, badan aku dah start menggigil, suhu badan dah mula naik, kepala masih lagi berpinau, selera makan plak hilang serta-merta...hmmm sah aku demam or dlm erti kata lain 'Chronic Mountain Sickness'. Masa breakfast tu aku memang dah tadak mood nak mendaki sehingga kepuncak, tapi dah alang2 mai, why not aku try dulu....mana nak tau kot2 buleh hehehe (menaruh harapan).

Sekitar jam 3:00am kami semua akan bergerak naik keatas (puncak), sedikit briefing dan pantang larang telah diberikan oleh 'marshall' bertugas. Masa ni cuaca memang sejuk gila, cakap pun dah mola kluaq asap, keadaan aku dah semakin tak menentu. Perjalanan bermula dah aku bole kira....setiap 4-5 langkah aku akan berhenti amik nafas, terasa letih sangat, aku try bukak beg and balun Power Gel....result tetap sama (letih), 4-5 langkah stop dan berulang banyak kali. Kira2 baru 400m pendakian, aku decide untuk stop dan balik ke kem Laban Rata, terasa memang kecewa yang amat....tak redha dengan keputusan sendiri, tapi nak buat lagu mana, aku dah memang tak larat. Kat ataih ni semunya main duit....kalau aku pulun satg, takut masa nak balik 'kiok', sapa nak usong aku. Kalau bagi 'Potter' usong....1km seratuih maa hehehe, jahanam duit aku. So sebagai langkah keselamatan, better aku berundur saja lah, lagi pun 'marshall' yg dok ikut aku tu pun advise perkara yang sama "Kau kena fikir sama, tenaga yang kau hendak guna masa mau turun nanti". Jadi aku pun patah la balik sorang2....gelap tu, sorang2 dikaki gunung, walaupun baru 400m....jauh jugak tuh. On the way jln balik ke kem dan la jugak aku muntah seround, and lepas dari muntah tu lagi lesu aku rasa. Tapi alhamdulillah....mengesot slow2, smpai jugak aku kat kem. Sampai saja kat kem, aku basah kan sedikit kepala aku, bantai ayaq mineral sebotoi and 'ghaib' sebentar heheheheee....

Sekitar jam 10:00am semua dah pendaki dah selamat 'landing', syukur alhamdulillah....jeles plak aku tengok depa. Siap packing and 10:30am dah kena check out dari kem Laban Rata. Sepanjang perjalanan turun ke Tim Pohon kami terpaksa tempoh hujan renyai2, ada kala lebat jugak....tapi sat saja. Adusss...bertambah la pening kepala aku nih. Perjalanan turun tak amik byk masa, kalau tak silap aku time aku dalam 2jam 30menet saja. Syukur kepada tuhan, aku selamat sampai jugak diTim Pohon, terasa jugak kepala berpinau, tapi aku try buat macam tadak apa2. Hmm...jom la balik, dok kat sini lama2 pun nak buat apa hehehehe...

P/S: On the way blk KK, 2 kali muntah dalam van. Tq kepada yg sponser plastik hehehe.

1st pic for today....wajah pun nampak tak brapa nak sehat.



Frust !!! Usah dikenang 'barang' yg lepas....blk ni himpun duit lain  :-(



Welcome back....turun kot Tim Pohon, distance dekat la sket. 
Dari Laban Rata 6.2km jerrr.



Alhamdulillah....semuanya selamat 'landing'.



Fuhhh....titik time climbing, memang kepakaran Kak Ros.



Alhamdulillah...jika ada rezeki dan panjang umoq, nnt kami mai lain naa...



No comments:

Post a Comment