Koko Odd: This Is My Story.

Koko Odd: This Is My Story.

Friday, January 7, 2011

2010: The 'Rudis' year for me.

Jumaat, 07 - Salam hari jumaat buat semua umat Islam sedunia, pahabaq hehehe. Dah lama tak buat karangan panjang2 kat blog, so hari ni disebabkan 24 jam merap kat rumah...mula lah timboi idea nak buat karangan. Tadak apa sgt yang best, cuma berkisar tentang hobi kayuh diri sendiri saja.

Masa mula2 aku nak mola kayuh mtb, ada jugak niat nak kayuh rb....tp masa tu masih blom berkecimpung lagi, jadi tak bole nak imagin macam mana rasanya kayuh gerek ni. Masa tu pulak pengaruh mtb ni kuat, jd mind set aku dulu lebih kurang camni laa...."kayuh mtb tak payah laju2, cuma masuk utan jaa...advebture tuh, klu kayuh rb....nak kena kayuh laju2, aku tak larat nak kayuh laju2". Hmm...lebih kurang mcm tu la pemikiran aku, betapa sempitnya. Yang syok tuh, ingat kayuh mtb masuk hutan2 syok2 mcm tu saja....silap besaq laa, kena la habuannya hehehe (padan muka aku). Setelah hampir2 dua thn kayuh mtb, terdetik pulak minat nak kayuh rb hehehe (dulu kata tak larat). Masa dok pendam perasaan dgn rb ni, aku dok rasa cuma tinggal angan2 saja kot nak pakai rb, sebab rb mahai beb....aku tgk kat KT rega rb sropa rega moto LC, baik aku beli moto (ayat org x minat kayuh beskat). Lama la jugak dok pasang angan2, harap dok sembang kata 'aku nak beli, aku nak beli'....tp tak beli2 pun. Hingga la pada suatu hari tu....hehehe, kita p perenggan lain plak :p

Pada 15 Nov 2009, Kayuhan Klasik....anjuran MKH telah berlangsung diKulim. Disinilah bermula segala-galanya hihihihi. For the 1st time aku kayuh rb, pinjam rb klasik Cik Chun....walau pun frame tu besaq, aku tibai kayuh jugak (gayat woo masa nak brek). Memang enjoy....blk dari event tu tidoq tak lena hahahaha, pakai dah...kena penyakit rb. Tapi bak kata org, ukur baju biaq lah kat badan sendiri....klu tadak duit, buat cara tadak duit, jadi kena la bersabaq sat....pelan2 cari. Klu ikutkan ati....dah lama aku p calit kad, tp iman ku masih kukuh hehehe. Selang 10 hari lepaih event tu, Mait Apit roger aku....."Khalib ada nak juai rb 2nd dgn rega rm1.9k", cantek....rega tak sakit jantung. P tgk truih bekenan, apa lagi 'jadik'....tp bayaq 2 kali hehehe. RB pertama ku, Specialized kuning bergroupsetkan Ultegra 6600 10s...ok la utk low budget. First ride and first event untuk 2010....kayuhan Malakoff, aku kayuh pun atas ehsan ZanKX, coz bagi aku plate nombor hat membe tak jadi mai (tq bebanyak no). Bermula dari situ dari hari ke hari aku dah mola syok kayuh rb, mtb dah mula slow. Ramai jugak membe2 mtb dok perli lepaih aku beli rb ni....besa la mulut org, aku buat dek saja and aku anggap depa melawak saja, lagi pun rb/mtb sama saja....dua2 kena kayuh. Mtb/Rb....masing2 ada feel yang tersendiri, rasanya tak rugi kalu ada kedua-duanya skali. Uihhh....dah panjang ni, perenggan lain pulak hihihihi.

Peugeot Old Skull....segala-galanya bermula disini hehehe.



Tak kena dgn saiz, tp balun jugak....blk tu 'kiok', sebab lenguh2 badan, tapi sedap hmmm nyum nyummm.



My first RB.
Frame: Specialized Alu, fork also alu.
Groupset: Ultegra 6600 10s
Wheelset: Alexrim R500



Gila gerek ni sropa mcm org dok gila HP/Gadget....klu dok follow dari masa kesemasa, siap duit laa. Aku pun tak terelak dari dijangkiti kuman ni....masa pakai mtb dulu, teringin nak upgrade, tp tak upgrade2 pun sampai ke sudah. Tapi bila mai kat rb ni....habih serba-serbi aku tukaq, tak pikiaq panjang dah, teringin saja truih tukaq, tp tgk kemampuan diri laa, at least tak lari dari budget. Sedaq tak sedaq, apa yg aku upgrade dah jadi sropa mcm terset-up sebijik rb baru hehehe (tp bukan dlm jangka masa yg pendek la, makan setahun la jugak), dari Specialized alu ke Giant TCR C1 full carbon....groupset plak dari Ultegra 6600 suda tukar menjadi Dura Ace 7900 hehehe, very danger lorrr. Tahun 2010, kayuhan aku more on rb, mtb ada jugak tp klu ada p tempat2 menarik or trek sempoi aku join laa. Mana2 ride yang grand2 pun semuanya pasai rb, hebat betoi penangan rb ni. Tapi biaq hebat macam mana pun, nak beli rb biaq la yg sesuai dgn kemampuan kita. Klu tak mampu jgn beli lagi sabaq sat, simpan duit sikit2....dah cukup baru beli. Bukan apa....ni semua cara nak mengelak dari berhutang, coz inilah cara aku berbelanja nak beli barang2 rb. Ada duit buat cara ada, tadak duit buat cara tadak. Kat bawah ni ada la serba sikit gambaq2 transformasi rb aku, tak la hebat mana pun....cuma aku saja syok sendiri hehehehe (off coz la my bike maa). Sekian....trima kaseyyyyyyy.


Everything is 1st time. 1st ride, 1st time serlom jersey, 1st time pakai kasut klip and for sure this is last time pakai sluaq pendek tak pakai sarong kaki....malu pun ada gak masa ride ni, rasa janggal.



The yellow yg telah di'touch' up serba sedikit.



Dari frame alu bertukaq kepada kaben, Giant TCR C1. Ni pun beli 2nd hand kat membe, bayaq secara 'kort memot' la jugak hehehe, besa la nak beli seketoi luit talak :p



Latest edition.
Frame: Giant TCR C1 full carbon
Groupset: Dura Ace 7900
Wheelset: Dura Ace C24

*Lepaih ni tak tau la nak tukaq apa pulak, tp dlm hati dok teringin frame lain, sebab frame Giant ni saiz besaq and tak brapa sesuai sgt. Tapi besa laa....kena tggu lagi stahun la hehehe.




No comments:

Post a Comment